Geen zin om het hele artikel te lezen? Dit zijn de 7 meest gemaakte fouten op een website:
1. Een website die te traag laadt
Één van de belangrijkste eigenschappen van een website is dat hij snel inlaadt. Als je website er langer over doet dan 3 seconden om volledig in te laden, dan is er een kans van 90% dat je bezoeker de website zal verlaten. Dan mag je nog zoveel energie in de opmaak en content van je website gestopt hebben, als je maar 10% van al je bezoekers bereikt, heb je een serieus probleem.
De ideale laadtijd van een webpagina zit tussen de 1 en de 3 seconden. Je kan op eenvoudige manier kijken hoe snel je website is. Dit doe je door het adres van je website in PageSpeed Insights in te vullen. Dit is een applicatie van Google die meet hoe goed je website is op basis van verschillende eigenschappen, waaronder dus ook de snelheid.
Test je website met Google PageSpeed
Wist je dat:
Elke extra seconde het aantal views met 11% doet afnemen )1
Elke extra seconde doet de klantentevredenheid met 16% afnemen )1
Elke extra seconde verminderd de kans op conversie met 7% 1
Elke extra seconde op een webshop verminderd de omzet met 4,42% )2
2. Een website die niet goed gevonden wordt
Het is een probleem als je website niet goed gevonden kan worden. Zeker als het gaat om een website of webshop die rechtstreeks voor omzet moet zorgen. Het is niet altijd duidelijk waarom je website niet goed zichtbaar is. Soms is er gewoon te veel concurrentie en moet je je gaan specialiseren in een niche. Toch zijn er enkele vaak voorkomende fouten die eenvoudig te voorkomen zijn 3:
Te weinig content.
De content is niet relevant
Je website is te nieuw
Robots.txt verhindert het indexeren van de website
Er zijn geen andere websites die naar jouw website linken
Geen sitemap ingediend bij zoekmachines
Belangrijke zoekwoorden komen onvoldoende terug in de webpagina.
Andere technische problemen
3. Een website die geen klanten genereert
Bezoekers naar je website brengen is één ding. De bezoeker converteren naar een klant is een heel ander verhaal. Conversie gebeurt voornamelijk door de juiste plaatsing van call to actions (CTA’s). Het is belangrijk dat je je pagina’s opbouwt met een bepaald doel voor ogen. Bezoekers moeten weten wat er van hen verwacht wordt en de drempel hiervoor moet zo laag mogelijk zijn. Enkele voorbeelden 4:
Inschrijven op een nieuwsbrief
Geen informatie over de frequentie van de nieuwsbrief
Contactformulier invullen
Te veel invulvelden
Te laag op de pagina zodat bezoekers ver moeten scrollen
Onduidelijke labels
Kleine velden of knoppen
Geen informatie over wat er met de gegevens zal gebeuren en hoe snel je een antwoord mag verwachten
Producten verkopen via een webshop
Geen sneltoets om items snel in het winkelmandje te stoppen
Geen snelle checkout
Te veel invulvelden
Telefonisch contact op laten nemen
Telefoonnummer niet aanklikbaar
Moeilijk te vinden
4. Een website die geen vertrouwen uitstraalt
Bezoekers die op je website terecht zijn gekomen moeten vaak nog overtuigd worden. Overtuigd worden om iets te kopen, om contact op te nemen of om eenvoudigweg door te klikken naar andere pagina’s. Belangrijk hierbij is dat je enige autoriteit uitstraalt. Je moet je bezoeker de indruk geven dat ze gemakkelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn en dat ze door de juiste mensen geholpen kunnen worden. Hier knelt dan vaak het schoentje:
Geen (goede) referenties
Er ontbreken referenties of cases die aansluiten bij de noden van de bezoeker
Er zijn geen namen van bedrijven of logo’s terug te vinden
Geen reviews
Geen reacties van klanten
Geen ervaringen van partners
De website is niet persoonlijk
Geen gezichten van échte mensen
Teksten vanuit “Wij” en niet gericht aan “Jou”
Hele formele teksten die de drempel verhogen om contact op te nemen
De website is niet professioneel
Foto’s van slechte kwaliteit
Inconsistent gebruik van kleuren, lettertypes, beelden
Teksten zonder creatieve insteek
Veel schrijffouten
5. Pagina’s zonder een duidelijk doel
Er zijn verschillende redenen om een website te hebben. Voor sommige bedrijven is het louter een uithangbord, andere bedrijven zijn ervan afhankelijk voor het grootste deel van hun omzet. Naar gelang het belang van de website, is het dus belangrijker om zoveel mogelijk uit je website te halen. Om, zoals hierboven beschreven, bezoekers te laten converteren, moeten pagina’s dus een duidelijk doel hebben. Je mag nog zo’n mooie website hebben die aan alle eisen voldoet, als er geen duidelijk doel aan een webpagina verbonden is, kunnen alle inspanningen verloren moeite zijn.
Zo kan het zijn dat je met je website zoveel mogelijk e-mailadressen wil verzamelen van potentiële klanten. Je hebt een hele social media-campagne rechtgezet en ontvangt dagelijks heel wat nieuwe bezoekers dankzij gerichte advertenties. Ze komen allemaal op een pagina terecht met duidelijke informatie en de interesse is opgewekt. Toch wordt er nauwelijks een e-mailadres achtergelaten. Wat loopt er mis?
Er is onvoldoende context
Wat gebeurt er als je je e-mailadres achterlaat?
Wie krijgt mijn e-mailadres nog allemaal? Wat met privacy?
Zal ik een nieuwsbrief ontvangen of krijg ik een persoonlijke e-mail?
Heb ik me al verbonden aan iets of is het geheel vrijblijvend?
Er is geen feedback
Je ontvangt geen bevestigingsmail
Er is geen melding op de website gemaakt van de inschrijving
Het formulier staat helemaal onderaan op de pagina
Je moet naar een andere pagina om je gegevens achter te laten
Er zijn popups die geblokkeerd worden door je browser
6. Een website die niet gebruiksvriendelijk is
Gebruiksvriendelijk is nogal subjectief. Wat voor de ene gebruiksvriendelijk is, is dat voor de andere misschien niet.
Er zijn wel een aantal richtlijnen die je kan aanhouden om ervoor te zorgen dat je website door de meeste mensen als gebruiksvriendelijk wordt beschouwd. Dit is wellicht de saaiste tip van allemaal. Gebruiksvriendelijkheid heeft vaak te maken met herkenbaarheid. Staat alles waar het hoort te staan. Als je daar sterk van afwijkt, kan het zijn dat mensen hun weg niet goed vinden of zelfs gefrustreerd geraken op je website. Dit zijn enkele vaak voorkomende “afwijkingen”
De hoofdnavigatie staat niet horizontaal bovenaan de website
Contactgegevens ontbreken in de footer onderaan de pagina
Er is geen home-knop in de navigatie aanwezig
Contactinformatie, zoals telefoonnummer en e-mailadres, is niet aanklikbaar
Links zijn niet onderlijnd
Tekst is moeilijk leesbaar
7. Een website die niet evolueert
Tenslotte merken we steeds vaker dat bedrijven een website aanmaken en dan voor een aantal jaren parkeren. Alsof alle inspanningen bij de opstart van een website moeten voldoen voor de komende 5 jaar. Een website moet samen met het bedrijf mee evolueren. Tijden veranderen en dus ook het koopgedrag van de consument. Bedrijven moeten hier constant op inspelen en een website is daar het perfecte middel voor. Websites die niet flexibel genoeg zijn om deze veranderingen mee op te nemen, zijn gedoemd om stil te staan en te mislukken in hun opzet.
Bronnen:
https://webtribunal.net/blog/how-speed-affects-website
https://blog.hubspot.com/marketing/page-load-time-conversion-rates
https://ahrefs.com/blog/why-is-my-website-not-showing-up-on-google/
https://www.wordstream.com/blog/ws/2016/10/20/site-conversions-problems
AB Webdesign- & Onderhoud
(onderdeel FSH)
Engelandstraat 76
1966 NJ Heemskerk
Tel: 06 – 33 996 990
mail@ab.nl
AB Webdesign- & Onderhoud is gespecialiseerd in de ontwikkeling en onderhoud van WordPress websites. Dit houdt in dat wij u alle vrijheid kunnen geven om zelf content te plaatsen op uw website.
AB is onderdeel van FSH te Heemskerk.